Zaterdag 4 augustus 2018 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Familie Hulzebosch - WaarBenJij.nu Zaterdag 4 augustus 2018 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Familie Hulzebosch - WaarBenJij.nu

Zaterdag 4 augustus 2018

Blijf op de hoogte en volg Familie

05 Augustus 2018 | Thailand, Chiang Mai

Laatste dag in Chiang Mai.
Liena: vroeg in de ochtend, om half 7, wandelen we naar de Chiang Mai Gate markt. Een deel van het markje was in China town. Met een Thaise gids over de markt. Het is een traditionele ochtendmarkt met verse groente, fruit, kruiden en vis. Onze reisleidster laat ons Thaise hapjes proeven. Bijzonder en niet altijd lekker.
Ook maken de monniken, gehuld in hun oranje gewaden, hun dagelijkse aalmoezenrondes. Ze lopen door de stad en Thaise mensen geven de monniken eten, drinken en een bloem. Ze gaan op hun knieën voor de monnik zitten, gieten water in een kom en de monnink spreekt een zegen uit? Nadat de monnik zijn zegen uitgesproken heeft gooien ze het water op de grond. Het water schenken betekent dat je een overledene in je omgeving herdenkt. Water op de grond betekent dat je het water naar de overledene laat stromen/gaan.
Tot slot mochten we zelf eten en drinken aan een monnik geven en hij sprak een zegen uit. Wel jammer dat ik hem niet kon verstaan. Ik hoop maar dat het iets positiefs is.

Snel terug voor een ontbijt in het hotel. Daarna weer terug. Nu over de bloemen markt en hierna vanaf de Thapae Gate, een van de vier oorspronkelijke stadspoorten, een leuk ritje in een Riksja (Samlor). Je zit in een zitje achterop de fiets. Nou ja, moet je op het zitje gaan zitten en een mannetje van boven de 80 fiets je rond door de stad. Je hebt de neiging om die man achterop te zetten en zelf te fietsen. Maar dat zou mij vast niet in dank afgenomen worden.

Hierna de 'Esmeralda' tempel bekijken. En het gebed of hoe dat ook mag heten van de monniken bekijken. Echt een hele grote groep monniken. Er waren ook veel jonge jongens bij. Van alle jongens in Thailand wordt verwacht dat ze 1 maal in hun leven bhikkhu zijn. Minimaal 1 week ( dus leven als een monnik, haar dragen als een monnik (kaal) en oranje gewaad.
Boeddhisme is meer een levenswijze dan een geloof.

Luc en Roger: Jungleflight. Ten noorden van Chiang Mai ligt een volgroeide echte jungle. Ze moesten (gelukkig) gezekerd van tak naar tak slingeren, abseilen, sprong van 30 meter naar beneden, klauteren over hoge bruggen. Luc vond vooral de sprong 30 meter naar beneden heel eng. Je moest springen en na 30 meter hing je stil. Je moest de extra kabel aan de voorzijde los maken en dan viel je nog 10 meter. Mooie belevenis aldus de twee mannen.

Na dit klaar maken voor de treinreis naar Bangkok. Hier vertel ik morgen over.

• 05 Augustus 2018 - 10:04

Wim:

Iets voor Luc, een week leven als een monnik

• 05 Augustus 2018 - 11:31

Carolien:

We hebben even gegoogled naar de Jungleflight. Vonden een mooi filmpje op YouTube van volgens ons dezelfde jungle als waar Roger en Luc dan zijn geweest. Kan me voorstellen dat het een hele belevenis is geweest ;-).