Woensdag 1 augustus 2018 - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Familie Hulzebosch - WaarBenJij.nu Woensdag 1 augustus 2018 - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Familie Hulzebosch - WaarBenJij.nu

Woensdag 1 augustus 2018

Blijf op de hoogte en volg Familie

01 Augustus 2018 | Thailand, Chiang Rai

Vandaag een volle agenda. Vertrek 08.30 uur. Eerste stop is bij het "Black House" (Baandam museum). Thawan Duchanee is een kunstenaar die zowel in Thailand als Amstetdam zijn kunst heeft nagelaten. Een verzameling van bijna 40 eclectische bouwwerken met details van botten en opgezette dieren. Daarnaast zien we heel veel kunstwerken met het mannelijk geslachtsorgaan. Ik zeg het voor dit verslag maar heel netjes.
Thailand en mannelijke geslachtsorgaan....daar heb ik bepaalde beelden bij. Spreek ze maar niet uit.
Luc zat al vrij snel weer in de bus. Sinds hij CKV ( culturele vorming) op school heeft is haar helemaal klaar met kunst.

Volgende stop is opiumproductie. Wij maar denken dat ze ons leren hoe we dit maken, hoe we het moeten gebruiken en dat we het mogen gebruiken. Helaas.
In vroegere jaren werd er veel papaver geteeld in Thailand. Er werd masaal opium gebruik. De moeder van de koning is een project gestart zodat er werkgelegenheid kwam in Noord Thailand om het opium gebruik terug te dringen. Dit is voor een heel groot deel gelukt. Nu wordt er geteeld voor de farmacie. Geen illegale papaver teelt meer. Dit is verplaatst naar andere landen. Mooi museum die ons ook nog meenam door de jaren van opium gebruik. Helaas mochten we geen foto's maken.

Next stop: drie landen punt. Niet in Vaals maar in de gouden driehoek. De landen Myanmar, Laos en Thailand. De grens is een rivier. We konden een rondvaart maken en op die manier Myanmar en Laos te bezoeken maar dat hebben niet gedaan. De prachtige vergezichten vonden we voldoende.

Na de lunch op weg naar een theeplantage, Chui fong. Met pick up trucks de bergen in. De grote bus kon daar niet komen.Ik had geen idee hoe een theeplant er uit ziet en hoe ze dit oogsten. Nu weet ik het wel. Een theeplant zou ook bij ons in de tuin kunnen staan. Het is een bos met blaadjes. De jonge blaadjes worden geplukt ( bovenste 3). Elke 45 dagen wordt er weer geoost. Drogen en dan heb je thee.
Heel eenvoudig eigenlijk. Hier hadden ze velden vol thee.

Na dit verder in de pick ups naar 2 bergstammen. Nog verder de bergen in. We bezoeken Ther Thai in het Mae Fan Luang district waar de verschillende bergstammen wonen. We komen aanrijden, stoppen en zien de kinderen al naar beneden rennen met spullen in hun hand die ze aan ons willen verkopen. Ze blijven ons achterna lopen en aanspreken. Ik krijg hier een akelig gevoel van. Voel mij hier niet prettig bij. We mogen nog een woning van een 80 jarige bewoonster bekijken. Wel bijzonder hoe ze leven. In een hut met 6 mensen. 1 hond en 1 kat.. Ze hebben hier wel internet( wifi)
Voor Roger en mij hoefde dit bezoek niet. Luc vond het geweldig.

Hierna gingen we naar een ander bergdorp, een etnisch chinees dorp waar in de jaren 50 veel Chinezen naar toe emigreerden. Hier worden we niet aangesproken maar worden er snel tafels met spullen langs de kant van de weg gezet. Ook hier mogen we binnen kijken. Ze zijn wat moderner. Er staat een oude tv en een vrij nieuwe Honda brommer in huis. Ook zie ik een mobiele telefoon liggen.

Snap dat het in een brochure leuk staat dat je bergstammen bezoekt. Ze worden er natuurlijk voor betaald maar voor mij had het niet gehoeven. Maar ja je doet mee aan een groepsreis.

Met de pick up terug naar onze bus. Er vervolgens terug naar Chiang Rai. Onze gids wijst onderweg nog de berg aan waar de voetballertjes vast hebben gezeten.

We laten ons afzetten in het centrum van Chiang Rai. Het is al 18:30 uur. We hebben trek. Uiteraard na het eten terug naar ons hotel met de tuk tuk.

Ik hoor dat het hier inmiddels flink regent. Begrijp dat jullie daar ook jaloers op zijn.
Morgen om 07.30 uur vertrekken vanuit Chiang Rai naar Chiang Mai. Dit ligt weer iets zuidelijker.